Categories
Uncategorized

POLLY HIGGINS fikk meg til å tenke stort om miljøet

«Nina, du er en av de utvalgte kvinnene som skal endre verden. Jeg heier på deg. Du må våge å tenke stort», sa hun da vi spaserte gjennom Oslos gater på vei til et møte om kvinnelige grundere og miljøengasjement.

Så gav hun meg en stor klem. Den skotske dama som endret mitt liv og gav meg selvtillit het Polly Higgins. I dag 4.juli 2020 skulle den internasjonalt kjente høyesterettsadvokaten fylt 52 år. Men etter kort tid sykeleie døde hun brått i fjor påske etter agressiv kreft. Hun etterlot seg et tomrom i manges liv. Også i mitt.  Noen møter med mennesker endrer oss. Det sier bare click og så skjer det magiske ting. Da jeg møtte Polly ble jeg nok en gang minnet på det ansvaret vi alle har for å redde denne kloden Har vi egentlig råd til å la være?

Hennes utrettelig kamp for miljøet vil vi aldri glemme og jeg kjenner på det hver eneste dag. 

Jeg ble selv kjent med Polly da hun var i Oslo i et tre måneders professorat i «Arne Næss Chair», for å finne løsninger på globale retts- og miljøproblemer.

Allerede på vårt første møte “clicket» vi to på flere plan. Jeg skulle gjøre et intervju med henne for Advokatbladet på oppdrag fra redaktør  Marit Aschehohoug, men samtalen utviklet seg. Etter to timer intens samtale der deler ble filmet av Kathrine Gjærum i Census film, så hadde vi lagt mange planer sammen om hvordan vi kunne bruke våre ressurser til å gjøre verden litt bedre. Blant annet skulle vi lage et Vi åpent møte i Oslo om entrepenørskap og miljø. Polly hadde da mottatt pris i 2011 for sin bok «Eradicating Ecocide» og «The people and the Environment Awards og hadde i mange de siste årene kjempet for at «ecocide», den omfattende ødeleggelsen av økosystemer, skal inkorporeres i det internasjonale rettsystemet. Hun mente at den utryddelsen av plante- og dyrearter og hele økosystemer som skjer i stor skala er like alvorlig karakter som massemord. I tillegg til de tragiske naturødeleggelsene, er dette dermed i ferd med å undergrave også vår sivilisasjon og menneskehetens fremtid, om vi ikke straks velger å snu utviklingen, sa hun til meg.

KLP stilte sine lokaler i Bjørvika til disposisjon for oss og sammen laget vi et fantastisk og svært meningsfylt arrangement. Mine kvinnelige grunderkolleger stilte opp og det ble en uforglemmelig dag og kveld. Jeg er glad for at Kathrine filmet denne seansen. For ofte oppdager ikke vi menneskene hva naturen er verd før det skjer store katastrofer. Da kan det være for sent.

Polly brukte jussen og det juridiske språket for å tale naturens sak. I tillegg til bøkene sine, arrangerte hun «rettssaker» i forskjellige land og fora, og etablerte et eget fond og nettverk med navnet «Earth Protectors». Hun kjempet uherdig for at det hun kalte Ecocide (Økomord) skal anerkjennes som en femte forbrytelse mot freden slik at de som bryter loven kan dømmes av den internasjonale straffedomstolen (ICC) i Haag. Arbeidet med dette har førte til at Higgins ble utpekt som en av «Verdens Topp10 visjonære tenkere». Min engelske favorittavis The Guardian, feiret henne flere ganger gjennom sine spalter som en av sine grønne helter.

Polly er også min grønne heltinne som virkelig gjorde en forskjell.

Jeg håper at noen som følger meg på sosiale medier og andre steder kan lese litt mer om Pollys arbeid og kanskje ta opp tråden. Hun har skrevet bøker og holdt mange TedX talk som inspirere meg og mange andre.

Selv nevner jeg alltid Pollys engasjement når jeg holder foredrag om miljø og bærekraftig utvikling og jeg har fortsatt hennes stemme i øret som sier: «Nina, du er en av de utvalgte kvinnene som skal endre verden. Du må våge og tenke stort!»


I dag på din bursdag tenker jeg ekstra på deg Polly. Takk for at du vekket mitt og tusenvis av andres miljøengasjement. Takk også for at du gav oss mot, styrke og tro på at det nytter.  Polly publiserte to prisbelønte bøker, «Eradicating Ecocide: Laws and Governance to Prevent the Destruction of our Planet» (2010) og «Earth is our Business» (2012).
Dine ord og gjerninger vil leve videre gjennom dine bøker, rapporter, intervju og dine TedX talk.

Jeg vil aldri glemme deg!

Her er videoen Katrine Gjærum laget om vårt møte i Oslo. https://www.youtube.com/watch?v=oY8pUIxNYPE og her er en av dine flotte taler som rørte meg langt inn i sjelen. TAKK!

Dare to be great: https://vimeo.com/254213761

Og ikke minst denne mimrefilmen: https://www.youtube.com/watch?v=eziW2Fc6aXk

Selv skal jeg fortsette å dele det du lærte meg blant annet gjennom mine foredrag om bærekraftig utvikling via Talerlisten. https://talerlisten.no/profil/nina-hanssen/

Håper du har en fin sommer der du er, og kanskje kan du få tid til å lytte litt på Polly Higgins stemme?

Polly Higgins og jeg mens vi planla åpent møte for alle kvinnelige grundere

By Nina Hanssen

Nina Hanssen er en engasjert foredragsholder og bestselger forfatter som elsker å motivere mennesker til å realisere sitt potensiale. Hun har så langt utgitt 8 bøker om både positiv psykologi, flow, pusteteknikker, fysisk trening og bøker om politikk og samfunnsliv og også kriminalomsorg Noen er utgitt på engelsk og på dansk.

Hun er samfunnsengasjert og snakker levende om hvordan vi alle kan bidra til å nå FNs bærekraftsmål. Hun bruker både humor og forskning for å gi deg godfølelsen og følelsen at det nytter.

Trenger konferansen din en feiende inspirerende avslutning, er Nina Hanssen rett dame på rett plass! Du kan kontakte henne på Talerlisten her https://talerlisten.no/profil/nina-hanssen/ eller via eposten: nina@flowcom.no

Leave a comment